Kwamkwammer: een pleidooi voor komkommertijd

Waarde lotgenoten,

Er zijn geen seizoenen meer. Hoog zomer in april, voorherfst in juli. Waar gaat deze wereld toch naartoe? Er zijn geen seizoenen meer, ook niet in televisieland. En ik wil mijn kommertijd terug! De aanleiding vind je onderaan mijn pleidooi.

Dat het erg gesteld is met de kwaliteit van programma’s op Vlaamse tv-zenders, hoeft geen betoog. In de zomer is dat nog erger. Màààààààr, zo moet dat blijven. Als er te veel goeds op tv is, maak je in de zomer meer kans op dat te missen. Want je bent buiten, of op reis.

Bovendien!

Bovendien zou je zonder komkommertijd geen leuke, sappige non-berichten kunnen lezen. Zoals 237 redenen om seks te hebben. Het is ook steevast in komkommertijd dat (doctoraats)thesissen gepubliceerd worden. Zonder komkommertijd, geen Pastafari’s en andere EO-toestanden. Als ik wat zou nadenken, zou ik wel andere voorbeelden kunnen vinden.

Er is maar één oplossing, waarde lotgenoten. Kijk geen tv in juli en augustus, dan zullen adverteerders afhaken, en zullen de zenders nog meer waardeloze herhalingen uitzenden.

Bezorgde groeten,

Ecce Homo

Televisiezenders halen hoge kijkcijfers in juli
Wilfried Eetezonne, De Morgen, 02.08.2007

Hilde Van Den Bulck:
Hoewel de zomer gezien wordt als een periode waarin nauwelijks televisie gekeken wordt, haalde de maand juli opmerkelijke kijkcijfers. Bij VRT en VTM klinkt het eensluidend dat de cijfers ‘zeer goed zijn’ en bij SBS is er in juli ‘geen serieuze dip’ vastgesteld. ‘De klassieke seizoenen zijn voorbij’, zegt communicatiespecialiste Hilde Van Den Bulck.

BRUSSEL l In vergelijking met juli vorig jaar stegen de kijkcijfers van Tien om te zien, Telefacts zomer, Het nieuws en Sketch Up op VTM. Eén haalt met de herhalingen van Witse en FC De Kampioenen moeiteloos de kaap van 1 miljoen kijkers en bij SBS is het marktaandeel van de maand juli net hetzelfde als dat van juni.

“In totaal zaten er meer mensen voor televisie dan vorig jaar”, zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS. “Dat wil nog niet zeggen dat ze naar ons kijken, natuurlijk. In vergelijking met vorig jaar gaat ons marktaandeel achteruit en we merken vooral dat de Tour heel veel kijkers heeft weggelokt, maar de cijfers vallen binnen de verwachtingen. In juli hadden we hetzelfde marktaandeel als in juni, namelijk 11,7 procent. Er is geen serieuze zomerdip.”
De opmerkelijk gunstige cijfers hebben uiteraard te maken met het weer. Maar er is meer aan de hand. Het adagium dat er in de zomer nauwelijks tv wordt gekeken, lijkt niet langer op te gaan.
“Dat klopt niet meer, als het al ooit heeft bestaan”, meent Hilde Van Den Bulck, hoofddocent communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. “Er wordt tegenwoordig het hele jaar door gekeken, alleen in de winter iets meer. Het idee van de seizoenen bij de omroepen is voorbij. De zenders gebruiken de komkommertijd als excuus om een goedkope programmering door te voeren, maar de waarheid is dat ze gewoon een gebrek aan geld hebben om een heel jaar te kunnen programmeren. De dotatie van de VRT is daarvoor te klein en de commerciëlen hebben te weinig inkomsten. Vandaar dat er in de zomer zoveel herhalingen zijn. En de kijker kijkt gewoon naar wat wordt voorgeschoteld. Vroeger gaf de openbare omroep er nog een opvoedkundige draai aan. Ze wilden zogezegd dat de mensen in de zomer naar buiten gingen en niet te veel tv keken.”
De verschuiving heeft volgens Van Den Bulck te maken met de andere manier waarop we vandaag leven en vakantie vieren. “De vrijetijdsbesteding van mensen is veranderd”, klinkt het. “Mensen spreiden hun leven over een heel jaar. Het is meer voor de hand liggend geworden om in de winter op reis te gaan dan in de zomer, en nog meer dan vroeger is televisie een onderdeel geworden van het dagelijks leven. En ook in de zomer zitten mensen op zondagavond voor televisie, ook al is het dan voor een herhaling.”
Mark Vanlombeek, woordvoerder van de VMMa, gaat voor een deel mee in die redenering. “Vroeger was de vakantie abrupt. Nu is het meer geëffend en zijn de pieken en dalen wat minder geworden. Dat komt ook door de versnippering van het landschap. Een effect zoals het zogenaamde bouwverlof merken we nog wel. Maar toch zien we vanaf half juni dat het aantal kijkers gestaag afneemt en vanaf half augustus begint dat weer op te trekken”, zegt hij. “Maar de seizoenen zijn inderdaad voorbij. Vroeger begon alles op 1 september. Ook de nieuwe programma’s. Dan had je klassiek dertien afleveringen en dan begon er weer een nieuw programma. Nu heb je programmareeksen van vier afleveringen of zes. Daardoor zou je een nieuw programma ook half oktober kunnen lanceren.”
De commerciële omroepen wijten de zomerdip aan de reclamewereld. Die is in de zomer minder geneigd om te adverteren, want er zijn minder kijkers en dus minder inkomsten. “Dat geloven ze graag”, zegt Van Den Bulck. “De reclamewereld is sowieso voorzichtig met geld. Maar de adverteerder moet beseffen dat ook de zomermaanden interessant kunnen zijn. Zeker als deze trend zich blijft voortzetten.”
“Dat is een proces van jaren”, zegt Demasure. “En we doen inspanningen daarvoor. Zo hebben we niet gewacht tot september om met een serie als Jericho te beginnen.”
Ook de BBC startte onlangs in het midden van de zomer en met veel poeha met de prestigieuze serie Heroes. “De BBC heeft de middelen om rustig door te programmeren”, zegt Van Den Bulck. “Voor onze zenders zou het zeker geen slecht idee zijn om ook in de zomer interessanter te programmeren.”
De zenders gebruiken de komkommertijd als excuus om een goedkope programmering door te voeren

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Canvas, Eén, EO, Evangelische Omroep, Herhaling, KanaalTwee, Ketnet, Komkommertijd, Kwamkwammer, Pastafari, Seks, Sporza, Televisie, TV, VijfTV, VRT, VT4, VTM, Zomer

2 Reacties op “Kwamkwammer: een pleidooi voor komkommertijd

  1. Da Dame

    Ik haat heruitzendingen 😦

  2. Zolang je dan maar niet kijkt 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s